Kamis, 16 April 2009

PENGAJIAN TAFSIR DI SINGAPURA: KAJIAN TERHADAP
INSTITUSI FORMAL DAN SUMBANGANNYA
Oleh: Jannatul Husna
IGB080008

PENDAHULUAN

Islam merupakan agama pembawa ajaran universal. Nilai-nilai yang berlaku umum yang terkandung dalamnya mampu menarik hati masyarakat luas, di pelbagai belahan dunia. Dia bukan sahaja dianut oleh kalangan penduduk Jazirah Arab, tempat agama Islam itu diwahyukan untuk kali pertama. Tetapi juga menyedarkan kaum paganisme lain di luar kawasan sahara tersebut. Sesuai namanya, Islam menawarkan kedamaian dan kesejahteraan kepada umat sejagat. Selain itu Islam mengajarkan aspek atau naluriah yang selari dengan fitrah kejadian manusia itu sendiri.

Oleh itu, maka perkembangan Islam tersebar ke seluruh pelosok bumi, tidak berhenti setakat pada kalangan Quraish Makkah. Namun juga menyeru penduduk Alam Melayu-Nusantara. Akulturasi teologis itu berlangsung secara aman, beransur-ansur sedikit demi sedikit, mengubah tradisi asal yang bercanggah dengan tauhid Islam yang sebenar. Interaksi sosial yang terjadi antara pedagang Arab, India dan Cina—dengan kalangan pribumi tanah Melayu Nusantara—yang sedang melaksanakan transaksi perniagaan, berubah menjadi komunikasi dakwah yang arif bijaksana, alamiah dan tetap memerhatikan adat resam tempatan (local wisdom) yang telah sedia ada. Tanpa kekuatan persenjatan (refresif), layaknya yang berlaku di Jazirah Arab.[1]

Peniaga-peniaga Islam terbabit, menyebarkan fahaman Islam dengan dakwah bi al-hal. Kemudian berkembang menjadi tingkatan dakwah (bi al-lisan). Iaitu penyebaran Islam dengan perkataan yang mudah dikesan. Perbahasan yang dikembangkan pun daripada sesuatu yang amat sederhana, Aqidah-Tauhid berikutan dengan persoalan Fiqah dan Akhlak Islami. Kepentingan terhadap kajian turath Islam menjadi lebih besar ketika umat Islam mulai berkembang di Alam Melayu. Pada peringkat awal, masyarakat Islam tanah Melayu merasa cukup dengan perkara Ibadah-Fiqah dan Akhlak sahaja. Namun pada kesempatan-kesempatan berikutnya, persoalan asas al-Quran dan Tafsir mula dihajati dan didedahkan.

Begitu juga yang berlaku di Negara Singapura. Meskipun perhatian kepada pengajian Tafsir dan pendalaman ilmu-ilmu al-Quran tidak serancak perkembangan di Negara Rantau Nusantara lainnya. Justru, dalam kertas kerja ini akan disinggung tentang beberapa sumbangan Institusi Formal Pengajian Tafsir (al-Quran) di Singapura. Sebelum itu, penulis akan terangkan tentang sejarah Singapura, perjalanan awal Islam bertapak di Singapura, dan suasana pengajian Islam di Negeri Singa itu.



TENTANG SINGAPURA

Negara Republik Singapura adalah sebuah Negara Kota (a Global City-State) di Asia Tenggara. Terletak di hujung pulau Semenanjung Malaysia. Berbatasan dengan Negeri Johor-Malaysia (sebelah Utara), Kepulauan Riau-Indonesia (sebelah Selatan), hujung Timur Kepulauan Malaysia (sebelah Timur) dan Selat Melaka sebelah Barat.[2] Meskipun memiliki wilayah yang relatif kecil (692,7 km²). Namun menurut survey yang dilakukan oleh Gross Domestic Product, Singapura merupakan negara urutan ke-18 terkaya sejagat. Dan kajian oleh Mercer Human Resource Consulting menyebutkan, Singapura menduduki urutan ke-5 di Asia dan urutan ke-14 di dunia sebagai negara dengan standard kehidupan termahal di dunia.[3]

Sejarah awal Singapura bermula pada kurun ke-14 Masihi. Sebelum masa itu sedikit sahaja yang diketahui mengenai sejarah Singapura. Bahkan sebahagian besar daripada sejarahnya sejak abad ke-14 itupun hanya berbentuk legenda. Tatkala itu, menurut sumber orang-orang Jawa dan Cina, pulau Singapura dikenali sebagai Temasik (Tumasik).[4] Kerana daerahnya yang strategik dan memungkinkan setiap pelayar bersinggah ke pulau ini, maka Singapura telah menjadi salah sebuah negeri pelabuhan dan kota terpenting di rantau ini.
Menurut sejarah Melayu, pejenamaan Singapura berkait erat dengan kedatangan seorang putera Sumatera yang bernama Sri Tri Buana. Dia telah membuka tempat itu pada tahun 1299 dan menamakannya dengan Singapura, mengambil sempena nama seekor binatang yang menyerupai singa. Ada juga pendapat lain yang menyatakan bahawa nama tersebut berasal daripada perkataan Singgah (berhenti sekejap) dan Pura (bermakna bandaraya). Pendapat berikutnya, perkataan Singapura diambilkan daripada kebiasaan menamakan bandaraya-bandaraya di bawah pengaruh kerajaan Majapahit sebagai “Bandaraya-bandaraya Singa”.[5]
Catatan lain menyebutkan bahawa pada saat itu ianya berada di bawah kekuasaan kerajaan Srivijaya, yang sedang diserang oleh kerajaan Ayutthaya (Siam). Berkat benteng pertahanan kota yang kokoh, serangan itu dapat dipatahkan. Sejak saat itulah, nama Temasik diubah menjadi Singha Pura, bahasa Sanskrit yang bererti kota singa. Perbezaan pendapat di atas tidak akan dileraikan dalam kertas kerja ini. Kerana perbezaan anggapan terhadap pejenamaan itu tidak akan memberi kesan yang terlalu besar bagi tajuk utama kajian penulis.

Sejak ditinggalkan oleh pengaruh kekuasaan Majapahit (era Parameswara), Singapura menjadi sebuah pangkalan terkenal bagi lanun-lanun jahat, yang menyamun setiap kapal yang mencuba untuk mendekati pulau terbabit. Kondisi ini berlangsung sangat lama, berabad-abad. Sehingga ketibaan Sir Thomas Stamford Raffles (Januari 1819) telah mengubah semula keadaan menjadi lebih baik. Singapura kembali menjadi pusat perniagaan antarabangsa.[6] Pembicaraan Singapura moden bermula daripada dekad ini iaitu sejak kurun ke-19 dan seterusnya.
Singapura, dengan lagu kebangsaannya “Majulah Singapura” melepaskan diri (merdeka) daripada Malaysia pada 9 Ogos 1965.[7] Negeri koloni British, yang pertama kali diterajui oleh kepemimpinan Perdana Menteri Lee Kuan Yew[8] ini memiliki populasi penduduk (1891) etnik Cina 67,1%, Melayu 19,7%, India 8,8% dan warga lainnya 4,3%. Pada era tahun 1990-an perubahan demografi terlihat cukup nyata yang berpunca daripada mobilisasi masyarakat Cina dan India pada awal abad ke-19 lagi daripada tanah kelahiran mereka ke wilayah tradisional penduduk Melayu ini. Peratusannya tampak berubah, dimana penduduk pribumi (Melayu) semakin kecil bilangannya, sementara rumpun masyarakat Cina secara kuantitatif meningkat cukup signifikan. Catatan banci merakamkan jumlah penghuni negara Singapura kala itu (1991) mencapai 2,7 juta jiwa. Terdiri daripada etnik Cina 77,7%, Melayu 14,1%, India 7,1% dan lain-lain 1,1%.[9]

Sebagaimana negeri-negeri lain di Rantau Melayu, Singapura telah menjadi daerah jajahan beberapa Negara kolonial. Tetapi penjajahan British membawa impak yang amat berkesan. Bahkan juga, untuk tanah Semenanjung Malaysia. Peta sejarah Singapura berubah tahun 1959, saat itu pihak British memberikan hak politik kepada mereka untuk menerajui kerajaan sendiri atau tetap bergabung dengan negeri-negeri di Semenanjung. Pada September 1963, Singapura masih berbentuk kesatuan dengan Persekutuan Melayu. Tetapi akhirnya persekutuan itu pecah dan Singapura dikeluarkan sejak tanggal 7hb Ogos 1965. Penyebabnya, konflik yang terjadi antara Partai yang berkuasa di Malaysia dan Partai Aksi Rakyat Singapura (PAP) pimpinan Lee Kuan Yew. Pada tanggal 9hb Ogos 1965, Singapura merdeka dan menjadi negara Republik.



SEJARAH ISLAM SINGAPURA

Catatan pasti tentang sejarah awal Islam di Singapura sukar didapati. Namun hakikatnya penyebaran Islam sudah berlangsung cukup luas di rantau Nusantara sejak awal kurun 13 lagi. Penyebaran agama wahyu itu berkat peniaga-peniaga Arab Hadramaut dan Gujerat India yang datang ke alam Melayu untuk berdagang sekaligus berdakwah. Meskipun sebelum kedatangan Islam, masyarakat Nusantara termasuk Singapura telah menganut agama Hindu dan Budha. Akulturasi budaya yang berlangsung cukup intens, ditambah dengan wajah Islam yang damai menarik minat penduduk alam Melayu untuk memeluknya. Lebih-lebih kedaan ini ditunjang oleh pihak kerajaan, kalangan bangsawan yang berpusu-pusu masuk agama Islam. Misalnya Raja Temenggung Tun Daeng Ibrahim dan para pegawai istana serta pengikutnya yang memang sudahpun beragama Islam.[10]

Malah hartanah kepunyaan Temenggung masih kekal sehingga ke hari ini seperti di Masjid Telok Blangah atau lebih dikenali sekarang ini sebagai Masjid Temenggung Daeng Ibrahim yang dibina pada tahun 1823, ini membuktikan sumbangan golongan Melayu yang dipimpin oleh Temenggung kepada perkembangan Islam di Singapura.

Namun hanya pada pertengahan dan akhir kurun ke 19, barulah penduduk Islam di Singapura berkembang dan terus pesat selaras dengan kemajuan pelabuhan Singapura. Faktor kejayaan pelabuhan Singapura ini dan adanya masyarakat Islam di sini telah menarik minat lebih ramai lagi peniaga Islam dari serantau Nusantara yang kebanyakannya beragama Islam. Selain peniaga bangsa Arab, masyarakat Islam India juga berperanan besar dalam memberi sumbangan kepada penyebaran Islam disini. Menurut catatan Salbiah Zainal (1993) umat Islam di Negeri Singa menempati urutan kedua (15.4%) setelah komuniti Budha dan Kong Hu Chu (58.9%).[11]

Kebanyakan golongan Arab dan India Muslim ini pula berkahwin dengan golongan Melayu tempatan. Kesan daripada ini wujud pula masyarakat Melayu-Arab dan juga Jawi-Peranakan iaitu golongan India Muslim yang berkahwin dengan Melayu Muslim dan terus menetap di Singapura. Golongan peniaga Arab dan India Muslim ini juga terlibat dalam perkembangan Islam dengan membantu membina masjid-masjid seperti Masjid Omar Kampung Melaka (1820), Masjid Jamek (1827) dan Masjid Al-Abrar (1850) serta mengasaskan sekolah agama Madrasah Alsagoff dan Madrasah Aljunied.[12]

Selain dari itu, menurut C.M Turnbull dalam bukunya yang bertajuk History Of Singapore 1819-1975 terdapat penghijrahan daripada golongan pecahan Melayu seperti Bugis, Acheh, Minang, Jawa, Banjar, Bawean dan Madura. Sehingga dikatakan menjelang abad ke 20 terdapat hampir 35,000 golongan pecahan Melayu ini daripada sekitar nusantara termasuk daripada Semenanjung Tanah Melayu. Golongan ini pula sudah terlebih dahulu menganut agama Islam sebelum datang ke Singapura kerana Islam telah tersebar luas terlebih dahulu di Tanah Melayu dan juga kepulauan Indonesia seperti Jawa dan juga Sumatera.[13]

Penghijrahan golongan pecahan Melayu ke Singapura ini dengan tujuan untuk mencari pekerjaan hasil dari kemajuan Pelabuhan Singapura mahupun sebagai jemaah haji. Kerana Singapura pada abad ke 19 terkenal sebagai pusat haji serantau yang dikendalikan oleh peniaga Arab Muslim, sehingga dikatakan pada penghujung kurun 19 terdapat ramai jemaah daripada kepulauan Indonesia yang pergi menunaikan haji bertolak daripada Singapura. Ini kerana terdapat sekatan dan kesukaran bagi umat Islam Indonesia untuk pergi ke Tanah Suci daripada pihak pemerintah Belanda berbanding umat Islam di Singapura. Sebilangan daripada mereka pula terus kekal di Singapura, ada yang bekerja di Singapura dan terus menetap di sini selepas kepulangan dari menunaikan Rukun Islam kelima di Mekah, untuk membayar hutang perbelanjaan sekaligus menaja keperluan hidup keluarga mereka.



PENGAJIAN ISLAM DI SINGAPURA


Sepertimana yang terjadi di tempat-tempat lain di Tanah Melayu, pengajaran Islam bermula daripada institusi yang amat sederhana. Pengajian Islam awal di Semenanjung Melayu berlangsung di masjid-masjid dan beberapa pondok. Kalau di Ranah Minangkabau, penyebaran ilmu-ilmu keIslaman tersebut digelar di surau-surau. Tradisi pengajian Islam di tanah Jawa pula dipusatkan di Pesantren. Sementara di Singapura, negara pulau itu menfokuskan pendedahan wawasan keilmuan Islam di masjid dan kemudian berkembang menjadi institusi madrasah.


Perbezaan metodologi dan sebarang kemudahan tidak mengurangkan semangat murid-murid pengajian dalam menimba ilmu-ilmu wahyu dan kemanusiaan di serata daerah tersebut. Apatahlagi masing-masing wilayah dimaksud mempunyai hubungkait yang erat. Cuma pengajian Islam di Singapura tidak sehebat yang terjadi di beberapa tempat lain. Seperti pengembangan madrasah dan perguruan tinggi Islam. Adalah pengaruh perkembangan Islam itu berpunca dari maraknya anak Melayu Nusantara menuntut ke Timur Tengah.[14] Kemudian pencerahan itu mulai lahir, tumbuh dan berkembang di sejumlah daerah, lalu percikannya sampai ke tempat lain.

Penerbitan majalah Islam pertama kali di Singapura, al-Imam (antara 1906-1908), dibawah pimpinan Syeikh Tahir Jalaluddin dan Syed Syeikh al-Hadi, telah memberangsangkan semangat penerbitan majalah serupa di Padang Indonesia, iaitu dengan keluarnya majalah al-Munir (1911-1916) oleh Syeikh Haji Abdul Karim Amrullah dan Syeikh Muhammad Taib Umar.[15] Kesemua itu sebagai bukti penyebaran ilmu Islam berkait-kelindan antara satu tempat dengan tempat lainnya.

Madrasah yang wujud di Singapura tidaklah seramai yang ada di tempat lain seperti Indonesia ataupun Malaysia. Hal ini—sepertinya—kerana suasana politik kenegaraan yang tidak terlalu mengalu-alukan urusan agama (termasuk pendidikannya). Perkara ini tentu berlaku akibat dari pentadbiran kerajaan yang diterajui oleh kelompok migran non-muslim (pendatang) yang kemudian berubah menjadi etnik majoriti. Namun sekurang-kurangnya ada enam Madrasah Formal yang popular di Negeri Singa ini; iaitu Madrasah al-Sagoff al-Arabiah, Madrasah Aljunied al-Islamiah, Madrasah al-Maarif al-Islamiah, Madrasah Wak Tanjong al-Islamiah, Madrasah al-Arabiah al-Islamiah, Madrasah al-Irsyad al-Islamiah. Madrasah-madrasah ini dikembangkan awalnya secara sederhana, selanjutnya dikelola oleh Majlis Ugama Islam Singapura dan beberapa lembaga NGO (Non-Governmental Organization).[16] Diantara NGO (organisasi bukan kerajaan) yang melaksanakan kegiatan dakwah dan pendidikan Islam itu ialah PERGAS.[17]

Berikut ini akan dijelaskan secara ringkas profil beberapa Madrasah tersebut.

Pertama, Madrasah al-Arabiah Al-Islamiah (MAI)


Menurut Del Rasouli A. Rashid (25 Disember 2006), Madrasah Al-Arabiah Al-Islamiah (MAI) adalah salah sebuah madrasah (sekolah agama) terkehadapan di Singapura.[18] Diasaskan pada tahun 1930-an. Mulanya sekolah ini mengajarkan subjek-subjek keIslaman sahaja tanpa memandangkan subjek di luar itu. Pada peringkat awal (1950) MAI melaksanakan kegiatan pengajian di Masjid Haji Mohd Yusoff di Jalan Serangoon, Singapura. Pada tahun 1980-an MAI berpindah tempat ke kampus baru, No. 14 Jalan Selamat Singapura.

Setelah menempati bangunan baru, atas kerja sama dengan Muhammadiyah Singapura, para pengerusi MAI meninjau semula perkembangan Institusi tersebut demi kegemilangan pelajar dan pihak pengurusan di masa hadapan. Diantara keputusan terbaru yang dihasilkan kala itu ialah dengan menambahkan subjek bahasa Inggris, Matematik, Sains dan bahasa Melayu sebagai kurikulum Madrasah. Disamping mempertahankan subjek-subjek agama. Pada masa itu juga, pihak Madrasah mengusahakan terbentuknya MAI sebagai Institusi Pendidikan Islam yang diiktiraf oleh kerajaan Singapura. Usaha bergigihan itu melalui Menteri Pendidikan Singapura. Ekoran pengiktirafan itu, MAI telah berjaya menjadi sekolah yang melaksanakan kegiatan belajar mengajar secara sepenuh masa dengan objektif dan matlamat yang kian terang. Matlamat MAI dalam pendidikan Islam iaitu membangunkan umat dengan sebuah kefahaman yang kuat terhadap al-Quran dan al-Sunnah selaras dengan kemampuan teknologi mutakhir yang semakin mencabar.

Oleh itu MAI menawarkan kelas pengajian al-Quran dan penghafazan hadith serta kepahaman terhadap kedua sumber maklumat itu. Saat ini MAI berlokasi di No 17, Lorong 13 Geylang, Singapura 388660

Kedua, Madrasah Al-Sagoff Al-Islamiah


Sekolah ini terletak di Jalan No 111 Jalan Sultan, Singapore 199006. Sebarang informasi boleh diperolehi dalam talian 6294 5909 atau fax ke 6294 5976.[19] Madrasah Al-Sagoff ini adalah sekolah agama Islam yang paling ulung ditubuhkan di Singapura (1331 H/1912 M). Pengasasan Madrasah Al-Sagoff tidak terlepas dari khidmat wakaf Syed Mohd bin Ahmad al-Sagoff.[20] Para graduan yang menyelesaikan pengajian di tempat ini banyak yang menjadi pengerusi jawatan-jawatan penting di pelbagai tempat. Kebanyakan mereka adalah menjadi guru, apakah di Singapura mahupun di Malaysia dan Brunei. Ada pula sesetengah alumninya yang menjadi ahli politik, pebisnis dan kerja-kerja sosial lainnya.

Pada masa ini Madrasah Al-Sagoff melaksanakan pendidikan peringkat rendah, menengah dan pra-universiti. Sebagai media penyampaian maklumat ialah dengan menggunakan bahasa Arab dan bahasa Inggris. Matlamat ini bertujuan untuk mempersiapkan para pelajar untuk berkebolehan melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi dan juga berkemampuan untuk menuntut (belajar) di institusi bertaraf dunia semisal Universiti al-Azhar di Kaherah. Setelah itu mereka boleh kembali ke kampung halaman dan mendedikasikan ilmunya di Singapura.

Sejak awal penubuhannya, Madrasah Al-Sagoff tidak menggunakan sistem pengajian pondok, akan tetapi mengikut kurikulum pengajian sekolah kerajaan. Ianya merangkumi pengajian Islam, pengajian bahasa Arab, pengajian sekular seperti bahasa Inggeris, Matematik dan bahasa Melayu.[21] Bagi mencapai matlamat pengajian dan keperluan semasa, Madrasah Al-Sagoff sentiasa mengemaskini sistem, metodologi pengajaran serta kurikulum yang digunakan. Adapun buku-buku teks pengajian yang diajar berasal daripada Semenanjung Malaysia, Indonesia, Brunei dan hasil kajian tokoh-tokoh pendidik tempatan.

Selain pihak Madrasah mengalu-alukan graduannya yang berprestasi cemerlang untuk menyambung pengajian ke Timur Tengah, Institusi Rantau Nusantara pun menjadi pilihan. Pelajar yang berjaya menamatkan pengajian di Madrasah Al-Sagoff dikehendaki meneruskan pelajarannya ke Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin (KUSZA) Terengganu atau Akademi Pengajian Islam Nilam Puri Kelantan mahupun Universiti Islam Antarabangsa Kuala Lumpur.[22]

Menurut Salbiah, sejak penubuhannya, Madrasah Al-Sagoff telah diurus tadbir oleh beberapa orang guru besar. Diantaranya iaitu Allahyarham Ustaz Jastan bin Abdullah (1943-1951), Ustaz K.H. Ahmad Zuhri Mutammim (1952-1960), Allahyarham Ustazah Khamsiah binti Amad (1961-1981) dan Ustaz Hajjah Latifah binti Haji Ishak (1982-sekarang).[23]



INSTITUSI PENGAJIAN TAFSIR DI SINGAPURA


Bagaimanapun institusi formal diatas sangat banyak menyumbang dalam pengembangan diskursus kajian keIslaman di Singapura. Namun penulis tidak dapat menjejaki kesan yang lebih pasti terhadap graduannya, tepatnya, sumbangan mereka dalam bidang pengajian tafsir di negera ini. Oleh itu, penulis coba melihat beberapa lembaga lain yang penulis pandang sebagai institusi yang menyumbang bakti bagi pengajian tafsir. Berikut akan dipaparkan satu institusi pengajian tinggi Islam dan satu madrasah di Singapura, yang mendedahkan subjek-subjek tafsir ataupun ilmu-ilmu al-Quran. Apatahlagi institusi berkenaan telah mampu menampakkan bukti kecemerlangannya.

Pertama, Institut Pengajian Islam Pergas[24]


Institut ini merupakan institusi pengajian tinggi Islam pertama ditubuhkan di Singapura. Atas prakarsa Persatuan Ulama dan Guru-guru Agama Islam (Pergas) lembaga tersebut telah berjaya diasaskan tahun 1986. Institusi ini pada mulanya dikenali sebagai Madrasah Mingguan Pergas (MMP), bermarkaz di Playfair Road, Paya Lebar Singapura. Setelah Pergas berpindah ke perkarangan baru, di Wisma Indah, MMP masih terus berfungsi di Playfair Road sehingga ke tahun 2000. Ia kemudiannya dinaik taraf menjadi INSTITUT PENGAJIAN ISLAM PERGAS (IPIP) pada tahun 2005. Perkara tersebut sebagai satu usaha strategik untuk mengembangkan pendidikan Islam ke tahap yang lebih tinggi lagi di Negeri Singa itu.

Sehingga kini, ramai graduan telah mendapatkan manfaat dari program-program[25] yang dijalankan Institut hasil besutan Pergas tersebut. Diantara lulusan Sijil Pengajian Islam IPIP, kini berkhidmat kepada masyarakat Singapura dalam pertubuhan kebajikan dan juga masjid-masjid. Secara realiti, diakui bahawa IPIP belum lagi mengeluarkan graduan peringkat Sarjana Muda apatahlagi Sarjana, namun fakta tentang perkhidmatan alumni dalam kehidupan sosial itu tidak boleh disangkal oleh sesiapa. Justeru itu, menurut laporan Utusan Online sebagaimana dikutip oleh Buletin Malaysia, Pergas—melalui IPIPnya—dijangka [bakal] melahirkan graduan bidang pengajian Islamnya sendiri yang pertama dalam masa setahun setengah [pertengahan 2010].[26] Meskipun terlambat bila dibandingkan dengan pencapaian institusi pengajian tinggi Islam di rantau Nusantara, bagaimanapun perkara berkenaan tetap dikira sebagai satu pencapaian yang baik.

Menerusi pemaparan dalam laman web Institut Pengajian Islam Pergas, ianya menawarkan empat program utama iaitu Program Pengajian Islam (Islamic Studies), Program Bahasa Arab (Arabic Language), Program Sarjana Muda (Degree Programme) dan Program Bahasa Inggris (English Programmes).[27]

Dalam Program Pengajian Islam terkandung enam sub program yang terdiri daripada dua peringkat; Program Peringkat Permulaan iaitu Program Takrif Islam[28] dan Program Ilmu-ilmu Islam[29] dan Program Berstruktur iaitu Sijil Pengajian Islam,[30] Diploma Pengajian Islam, Program Eksekutif Pengajian Islam,[31] Sarjana Muda Ilmu Wahyu dan Turath.[32]

Institut Pengajian Islam Pergas sememangnya tidak bergerak sendirian. Dia telah bekerja sama dengan pihak Fakulti Ilmu Wahyu dan Turath Universiti Islam Antarabangsa Malaysia demi menjayakan program Pengajian Islam yang sedang mereka martabatkan. Oleh itu, salah satu subjek pengajian kursus (kurikulum) yang ditawarkan di peringkat Sarjana Muda Pengajian Islam iaitu ‘Ulum al-Quran (Sciences of Quran) dan subjek Ilmu Wahyu Sebagai Sumber Pengetahuan (Revelation as Source of Knowledge).

Untuk menduduki Program Pengajian Islam IPIP, setiap calon dikehendaki untuk mempunyai kelayakan peringkat Madrasah Thanawiyah dan ‘Aliyah dengan nilai sekurang-kurangnya kepujian (jayyid); atau lepasan universiti kerajaan (awam) di Malaysia atau mana-mana universiti yang mendapat kelulusan daripada pihak senat; atau alumni Diploma Pendidikan Islam (DPI) Pergas dengan nilai sekurang-kurangnya kepujian (jayyid); atau graduan Diploma Pengajian Islam (DPI) Institut Pengajian Tinggi Islam al-Zuhri[33] dengan nilai sekurang-kurangnya kepujian (jayyid); atau lain-lain kelayakan yang diiktiraf oleh senat universiti.

Beberapa kelayakan diatas dianggap wajar, kerana matlamat penubuhan Institusi Pengajian Islam Pergas justeru mengharapkan lahirnya graduan yang menjadi contoh dan cemerlang di Singapura. Hal ini berlandaskan kepada firman Allah (QS. Ali ‘Imran [3]: 110), yang menuntut umat Islam supaya menjadi umat terbaik (khayra ummah). Oleh itu Program Pengajian Islam IPIP telus menjalankan rancangan mereka, menggubal kurikulum yang selaras dengan kepentingan semasa dan tempatan. Demi mencabar tantangan global, medium instruction (media pengajaran) yang digunapakai pun berpaksikan kepada bahasa antarabangsa (bahasa Inggeris) yang sedianya telah intim di kalangan anak-anak Singapura. Untuk mencapai semua tujuan diatas, pengajian Sarjana Muda Pengajian Islam di IPIP dilangsungkan selama empat tahun setengah. Perkara ini bagi mempastikan semua calon bersedia dan telah mantap menjadi alumni Institusi kebanggaan masyarakat Muslim di Negeri Temasik itu.

Saat ini, Institut Pengajian Islam Pergas beralamat di No. 448, Jalan Changi Wisma Indah, Singapore 419975. Maklumat bagi sesiapa yang ingin mengetahui lebih terperinci boleh diperolehi dalam talian +6346 9351 atau fax +6346 3450 atau menerusi surat elektronik di: ipip@pergas.org.sg.

Kedua, Madrasah Aljunied al-Islamiah


Menurut informasi Nureza Ahmad (15 Jun 2004),[34] Madrasah Aljunied al-Islamiah merupakan diantara Sekolah Agama Islam terkemuka di Singapura. Lokasi Madrasah ini ialah terletak di Jalan No 30 Victoria Lane, Singapura 198424. Dia termasuk kepada sekolah swasta yang tidak menerima perbelanjaan daripada kerajaan Singapura. Diantara keunikan sekolah ini ialah dengan tetap mempertahankan kebiasaan bersongkok atau memakai kopiah bagi kalangan pelajar lelaki dan baju baju kurung, bertudung serta handscarf untuk kalangan pelajar perempuan.

Madrasah Aljunied adalah sekolah Islam tertua setelah Madrasah Alsagoff (yang ditubuhkan tahun 1912). Madrasaah Aljunied diasaskan oleh Syed Abdul Rahman Aljunied. Pembangunan sekolah ini berlangsung tahun 1927 di sebuah tanah wakaf di Kampung Glam. Tanah terbabit merupakan pemberian daripada peniaga Arab yang berjaya dalam perdagangannya di rantau ini, Syed Omar Ali Aljunied. Saat ini pihak Madrasah Aljunied mengelola sekolah untuk bermacam-ragam tingkatan. Mulai daripada tingkatan rendah sehingga ke peringkat pra-universiti.

Pada tahap awal pengambilan pelajar, sekolah ini telah didatangi oleh anak-anak negeri daripada pelbagai belahan dunia Melayu, seperti Indonesia dan Brunei. Disamping itu tentunya pelajar-pelajar daripada Tanah Melayu sudah pun menuntut di tempat ini. Tahun 1936, Madrasah ini telah memulakan kursus pengajian lanjutan berupa tajuk tentang kepemimpinan. Tujuan daripada kursus ini adalah menciptakan pemimpin dan para pengajar professional. Nama kursus itu adalah Qism al-Takhassus fi al-Wa'z wa al-Irshad, yang diseliai oleh Syeikh Abdurrahim Ibrahim Assamnudi, beliau berasal daripada Mesir. Pada awal tahun 1941, sekolah ini kemudiannya dibangun semula (repaired) untuk penambahan ruangan pembelajaran.[35]


Peperangan yang terjadi setelah tahun 1941 menyebabkan banyak diantara pelajar dan para guru kembali ke kampungnya masing-masing. Hal ini demi mengelakkan peristiwa buruk terjadi. Setelah peperangan usai (sekitar tahun 1945) proses pengajian kembali dilanjutkan. Untuk memenuhi kepentingan semasa dan cabaran glogalisasi, tahun 1950-an dan tahun 1960-an, subjek-subjek baru mula dimasukkan ke dalam kurikulum pengajian Madrasah. Diantaranya ialah kursus kelas Matematik, Geografy, Sejarah dan Sains. Tahun 1991 rancangan pembangunan gedung Madrasah disokong oleh banyak pihak, termasak kelompok non-muslim. Selang pembangunan semula gedung baru selesai, aktiviti belajar telah dipindahkan ke Pusat Bahasa Kementrian Pelajaran di Jalan Winstedt, Singapura. Tempat itu harus dikongsikan dengan pelajar lain daripada Madrasah al-Irsyad yang kebetulan berhadapan dengan masalah yang sama. Kos perbaikan gedung Madrasah Aljunied itu menelan belanja sebanyak S$12 million.[36]

Majlis pembukaan gedung baru Sekolah Aljunied itu berlangsung pada 21hb April 2000. Sebanyak 28 ruangan kelas baru telah dibangunkan, ianya boleh menampung lebih ramai pelajar berbanding dengan keadaan ruangan sebelumnya. Kemudahan lain yang sedia ada seperti dua bangunan perpustakaan, satu makmal komputer, satu makmal sains, satu studio seni dan lain-lain lagi.

Madrasah Aljunied disebut sebagai institusi pengajian tafsir kerana ianya telah menghasilkan tokoh ulama terkemuka di Singapura dan terbilang di Rantau Nusantara. Diantara tokoh tersebut iaitu Syeikh Ahmad Sonhadji dan Ustaz Haji Usman bin Jantan.


Pertama, SYEIKH SONHADJI MOHAMAD


Syeikh Sonhadji adalah pengarang kepada kitab Tafsir 'Abr al-Athir (Singapura 1960) lengkap tiga puluh juzuk. Nama penuh Syeikh Sonhadji ialah Syeikh Ahmad Sonhadji bin Muhammad Millatu bin Haji Haromain bin Hai Othman bin Hasan Muharrar. Lahir dari rahim ibunya, Ummu Salamah, Jumaat 18 Ogos 1922 bertepatan dengan 24 Zulhijjah 1340 di Desa Pengging, Surakarta (Solo) Jawa Tengah Indonesia.[37]

Pada tahun 1927, ketika umurnya baru mencecah usia tujuh tahun telah berpindah ke Singapura mengikuti perpindahan sang ayah, Muhammad Millatu. Ini menjadi perjalanan pertama dalam kehidupan Syeikh Sonhadji. Di Singapura, Syeikh Sonhadji telah menempati kediaman komuniti (paguyuban) keluarga Solo (a group of the Solo community) di Jalan Sultan, yang ketika itu lebih dikenali sebagai Pasir Gembur.

Menurut Mohd Yaqub (2002), pendidikan awal Syeikh Sonhadji bermula dari ayah, ibu dan datoknya, Haji Muslim. Dia belajar agama seperti sejarah, akhlak Islami, bahasa Arab dan tradisi Jawa kepada ayahnya sendiri. Sementara ibunya, Ummu Salamah (m. 1977) telah membekalkan Syeikh Sonhadji dengan pelajaran membaca al-Quran dan kaligrafi Arab. Sepeninggal ibunya, Syeikh Sonhadji meneruskan pelajaran di Madrasah Salafiyah yang ditubuhkan oleh datoknya. Disini beliau mendalami subjek bahasa Arab, sejarah dan ilmu syaraf dari gurunya, Haji Muslim. Perjalanan keilmuan Syeikh Sonhadji kian rancak (1937) ketika gurunya, Haji Marzuki Shamsuddin membawa dirinya meninggalkan Riau untuk selanjutnya kembali ke Singapura. Di Negeri Singa ini, Syeikh Sonhadji meneruskan semula pengajiannya dengan memilih Madrasah Aljunied sebagai destinasi menuntut ilmu pengetahun. Selama lebih 6 tahun Sonhadji muda bertungkus lumus disini dalam pendidikan. Beliau menamatkan pengajian di Madrasah Aljunied tahun 1944, ketika tu Singapura ditaklukkan oleh penjajah Jepun.[38]

Pada 20 Mei 1945 Syeikh Sonhadji menikahi Hajah Nafsiah binti Haji Ibrahim. Perkahwinan itu berlangsung saat Syeikh Sonhadji menjejaki usia 23 tahun, sementara isterinya baru berumur 13 tahun. Aktiviti kerjaya, beliau mulakan sejak tahun 1945, dengan menjadi guru sesi pelajaran pagi di Madrasah Aljunied. Disamping itu dia juga membuka sekolah Islam "Madrasah Bustanul Arifin" dengan mengadopsi kurikulum sekolah rakyat. Untuk menaja keperluan hidup sekaligus untuk mengembangkan semangat penyebaran pendidikan Islam, beliau telah mengajar pula di Sekolah Kedua Arab Hassan al-Bolkiah (1966-1970).[39]

Karir pengajarannya semakin cemerlang. Tahun 1971 Syeikh Sonhadji menjadi guru kanan di Madrasah Aljunied. Kemudian tahun 1973 sampai tahun 1980, Syeikh Sonhadji menjawat jawatan pengetua Madrasah Aljunied. Tahun 1985, jawatan penasihat kepada pengetua Madrasah Aljunied pun disandangnya. Kiprah cemerlang Syeikh Sonhadji kian terserlah, bukan sahaja di peringkat sekolah Islam di Singapura bahkan di lain aspek. Justeru itu, beliau telah diamanahkan menjadi pemangku jawatan Imam Masjid Muhajirin Singapura. Meskipun jauh sebelum ini, (lebih sepuluh tahun) Syeikh Sonhadji telah pun mendedikasikan dirinya sebagai Imam Masjid al-Huda. Disamping kerja-kerja pengajaran, pengurusan Islam dan sebagainya, Syeikh Sonhadji turut berkecimpung dalam aktiviti-aktiviti sosial kemasyarakatan.

Walaupun Syeikh Sonhadji tidak pernah menuntut ke luar negara, seperti di Mekah, India ataupun Mesir, akan tetapi kemampuan intelektualnya sangat baik dan diakui. Pengaruh Syeikh Abdullah bin Hasan bin Husin al-Shatri (1908-1998) sangat besar ertinya bagi kelangsungan idealisme Syeikh Sonhadji. Begitu juga dengan impak yang ditularkan oleh guru-gurunya yang lain.[40] Kerana sistem pengajian Islam di Madrasah Aljunied berjalan dengan baik, maka Sonhadji kecil terdedah dengan semangat ilmiah. Kelangkaan karya-karya pengajian Islam di Singapura pula, membuat Syeikh Sonhadji bergiat untuk menghasilkan karya khususnya bidang tafsir al-Quran lengkap 30 juzuk.

Menurut keterangan Syeikh Sonhadji sendiri, karya Tafsir Abr al-Athir yang dihasilkannya itu dimulai penyebarannya sejak 12 Syakban 1379/19 Februari 1959. Karya itu awalnya bukanlah dalam bentuk tulisan (kitab), akan tetapi berupa syarahan yang disiarkan menerusi Radio Singapura. Kerana program itu mengambil masa yang amat ringkas, iaitu 25 minit setiap hari Jumaat, maka pentafsiran itu baru selesai disempurnakan dalam masa 25 tahun 2 bulan bertepatan dengan 24 Rajab 1404/26 April 1984.[41] Atas saranan sahabat Syeikh Sonhadji ketika melaksanakan umrah ke Mekah, karya Tafsir yang dihasilkannya itu akhirnya diterbitkan untuk pertama kalinya di Singapura tahun 1960.

Mengikut metode penghuraian dalam Tafsir 'Abr al-Athir, Syeikh Sonhadji telah menggunakan metode pentafsiran tahlili. Dengan menghuraikan ayat-ayat al-Quran berdasarkan turutan nuzulnya, dimulai dengan surah al-Fatihah dan diakhiri dengan surah al-Nas. Adapun bentuk pemaparan kitab tafsirnya, disebutkan: juzuknya, nama surah, ayat yang mau ditafsirkan, erti dari ayat berkenaan kemudian baru huraian sama ada dengan pendekatan tafsir al-Quran dengan al-Quran ataupun tafsir al-Quran dengan Hadith Nabi s.a.w..

Misalnya ketika Syeikh Sonhadji menjelaskan ayat-ayat dalam surah al-Fatihah. Beliau telah menyebutkannya dengan: Juz 1, al-Fatihah (pembukaan), surah ke-1, 1-7 ayat (jumlah ayat), lalu diterakan seluruh ayat surah al-Fatihah (seutuhnya), lalu diertikan "makna lafaz", lalu pentafsiran "hurain". Contoh pentafsiran Syeikh Sonhadji ketika menjelaskan "al-Rahman" dengan: yang memberi nikmat yang besar-besar seperti akal, sihat dan lain. Kata "al-Rahim" dengan: yang memberi nikmat yang halus-halus seperti lezat makan, manis, main dan lain-lain. Selain fakta-fakta diatas, pengarang ini juga menyebutkan realiti surah al-Fatihah sebagai mengandungi keimanan, didikan, pelajaran, peringatan dan pegangan hidup.[42]

Beberapa penjelasan Syeikh Sonhadji dianggap kurang memenuhi tuntutan ilmiah kerana beliau tidak menunjukkan sumber rujukan. Adakah perkara ini disengaja atau bukan? Misalnya ketika pengarang menjelaskan tentang: ...segala nikmat yang kita kecap hendaklah kita puji dan berterima kasih..., lalu pengarang mengutip Hadith Nabi s.a.w.,
مَنْ لَمْ يَشْكُرْ النَّاسَ لَمْ يَشْكُرْ اللَّهَ[43]

Kedua, USTAZ HAJI OSMAN BIN JANTAN


Tokoh yang akan penulis perkenalkan ini bernama lengkap Ustaz Haji Osman bin Jantan. Dilahirkan pada 26 November 1937 di Paya Rumput, Tangga Batu, Melaka.[44] Beliau mendapat pembelajaran pertama di Sekolah Melayu Ayer Molek, Melaka. Selepas menamatkan pengajian rendah di Air Molek, Haji Osman Jantan muda menyambung pengajiannya di Madrasah (Pondok) al-Nuriyah di Melaka.

Bagi memperkasakan pencapaian ilmiahnya, Madrasah Aljunied di Singapura menjadi destinasi beliau berikutnya. Setelah mendapatkan sijil dan menamatkan pengajian, putra kepada Jantan ini terus menuntut di Universiti Nasional Jakarta, dan berjaya mendapatkan sijil Sarjana Muda disana. Beliau juga sempat melanjutkan pendidikannya di Maktab Perguruan Singapura dan mengajar sebagai seorang guru untuk beberapa saat lamanya.

Selain dari jawatan guru, beliau juga adalah pendakwah, penulis, konsular, imam, khatib, hakim Mahkamah Syariah Singapura, Pegawai kebajikan Jemaah Haji, Pembimbing Kursus haji dan pengarang Majalah Fajar Islam. Dalam penghasilan karya beliau telah berjaya mencatatkan 23 buah buku dari buku madrasah, sekolah, cerita kanak-kanak dan kursus haji serta tajuk-tajuk keIslaman.

Diantara karya-karya keIslaman Ustaz Haji Osman Jantan ialah Pedoman Orang Mukmin,[45] Pedoman Orang Takwa,[46] Pedoman Haji: Umrah Ziarah,[47] Pedoman Tafsir (Juz Amma),[48] Pedoman Muamalat dan Munakahat,[49] Pedoman Ilmu Tauhid,[50] Islam Hari Ini dan Esok[51] dan ramai lagi.

Selain kegiatan-kegiatan diatas, beliau juga terlibat dalam beberapa persidangan seperti Persidangan Pendakwah Sedunia di Libya, Persidangan Islam Antarabangsa di Kuala Lumpur dan Persidangan Sedunia Jabatan Penerangan di Jakarta.



KESIMPULAN


Demikianlah huraian tentang pengajian tafsir di Singapura. Sebuah kajian terhadap institusi Islam yang mengajarkan subjek-subjek tafsir dan 'Ulum al-Quran. Institusi yang secara khas mengajarkan ataupun menubuhkan jabatan tafsir secara seratus peratus memanglah belum wujud di Negara Singapura. Namun kajian terhadap tafsir dan ilmu-ilmu yang melingkupinya, sememangnya telah berlaku baik yang terjadi di Madrasah Aljunied, Al-Sagoff mahupun Madrasah Al-'Arabiyah al-Islamiyah bahkan di Institut Pengajian Islam Pergas. Perbahasan tafsir dan ilmu-ilmu al-Quran itu dimasukkan dalam kursus tersendiri dan ada juga yang sekedar disinggung ketika para guru mengajarkan subjek fikah, akidah ibadah dan seterusnya.

Walaupun tidak serancak pengajian tafsir ditempat lain di alam Nusantara, namun ketiadaan rujukan tafsir berbahasa Melayu-Singapura telah menyemangati salah seorang tokoh agama Singapura untuk mencipta karya Tafsir iaitu Syeikh Sonhadji Mohamad dan generasi ulama setelahnya, Ustaz Osman Jantan. Perkara ini salah satu impak daripada kewujudan Madrasah Islam yang diasaskan di sana sejak sebelum kemerdekaan lagi.

Kertas kerja ini memanglah tidak luput daripada kekurangan. Hal itu berpunca dari kelemahan penulis. Tak ada ganting yang tak retak, kalau tak retak bukanlah gading namanya. Oleh itu, kritik konstruktif dan sumbangan membangun sangatlah diharapkan. Wallahu a'lam.



BIBLIOGRAFI

BUKU DAN LATIHAN ILMIAH


Ahmad Sonhadji Mohamad (1997), Tafsir al-Quran 'Abr al-Athir atau Tafsir al-Quran di Rasio. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn. Bhd.
Haji Osman bin Jantan (1965), Islam Hari Ini dan Esok. Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd.
_____ (1982), Pedoman Haji: Umrah Ziarah. Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd.
_____ (1986), Pedoman Ilmu Tauhid. Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd.
­­­­­_____ (2001), Pedoman Muamalat dan Munakahat. Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd.
_____ (2005), Pedoman Tafsir (Juz Amma). Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd.
Imam Ghazali (2000), Pedoman Orang Mukmin (terj. Haji Osman bin Jantan). Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd.
_____ (2002), Pedoman Orang Takwa (terj. Haji Osman bin Jantan). cet. 2. Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd.
John L. Esposito (ed. Kepala) (2001), Ensiklopedi Oxford®: Dunia Islam Modern. Eva Y.N., et.al. (terj.), jil. 5. Bandung: Mizan
John N. Miksic dan Cheryl-Ann Low Mei Gek (ed.,) (2004), Early Singapore: 1300s-1819. Singapore: Singapore History Museum
Lesley Layton (1993), Budaya Serata Dunia Singapura. (judul asal Cultures of the World Singapore). Malaysia: Times Book International
Mahmud Junus (1960), Sedjarah Pendidikan Islam di Indonesia. Djakarta: Pustaka Mahmudiah
Michel D. Barr (2000), Lee Kuan Yew: the Beliefs Behind the Man. Richmond, Surrey: Curzon Press
Mohammad Guntor Sadali dan Jamilah Mohd Hassan (ed.) (2001), Kisah Singapura: Memoir Lee Kuan Yew. Singapura: Times Media Private Limited
Mohd Yaqub @ Zulkifli Mohd Yusoff (2002), A Study of Tafsir 'Abr al-Athir and Sonhadji's Metodology in Tafsir al-Quran. Singapore: Ahmad Sonhadji Muhammad
Peter G. Ridell (2001), Islam and the Malay-Indonesian World: Transmission and Responses. Singapore: Horizon Books
Richard O. Winstedt (1982), A History of Malaya. Kuala Lumpur dan Singapore: Marican and Sons Sdn. Bhd.
Salbiah binti Zainal (1993), ”Madrasah al-Sagoff al-Arabiah Singapura: Sejarah dan Perkembangannya” (Latihan Ilmiah, Fakulti Usuluddin Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya)
Tan Ding Eing (1977), Sejarah Malaysia dan Singapura. Shahabuddin Shafie (terj.), cet. 4. Petaling Jaya: Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Zainal Abidin Ahmad dan Mazlan Zulkifly (2006), Pengajian Malaysia. cet. 2. Malaysia: Pearson Prentice Hall dan Open University Malaysia



LAMAN WEB

http://archive.wn.com/2008/12/11/1400/bulletinmalaysia/, 14 April 2009
http://article.wn.com/view/2008/11/28/singapura_bakal_lahirkan_graduan_agama_sendiri/, 2 Mac 2009
http://id.wikipedia.org/wiki/Singapura, 1 Mac 2009
http://www.madrasah.edu.sg/alsagoff.html, 10 Mac 2009
http://www.mai-edu.net/joomla/index.php/about-us-mainmenu-30/13-history--vision--mission--educational-path/17-history, 2 Mac 2009
http://ms.wikipedia.org/wiki/Raja_Temenggung_Tun_Daeng_Ibrahim, 3 Mac 2009
http://www.muis.gov.sg/cms/aboutus/default.aspx, 5 Mac 2009
http://www.pergas.org.sg/AboutUs.htm, 1 Mac 2009
http://web.mac.com/pustakanasional/Penulis_Kami/Osman_Bin_Jantan.html, 15 April 2009

NOTA KAKI

[1] Mahmud Junus (1960), Sedjarah Pendidikan Islam di Indonesia. Djakarta: Pustaka Mahmudiah, h. 12-14.
[2] Salbiah binti Zainal (1993), ”Madrasah al-Sagoff al-Arabiah Singapura: Sejarah dan Perkembangannya” (Latihan Ilmiah, Fakulti Usuluddin Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya), h. 2.
[3] Lengkapnya lihat di laman web Republik Singapura, http://id.wikipedia.org/wiki/Singapura, 1 Mac 2009.
[4] Tan Ding Eing (1977), Sejarah Malaysia dan Singapura. Shahabuddin Shafie (terj.), cet. 4. Petaling Jaya: Fajar Bakti Sdn. Bhd., h. 53. Dalam tulisan Tan ini telah disebutkan diantara nama orang Cina yang menuturkan sejarah awal Temasik, iaitu Wang Ta Yuan. Namun tidak diketahui siapa orang Jawa yang beliau maksudkan dalam konteks ini. Lihat juga tulisan tentang “Tumasik or Old Singapura” dalam Richard O. Winstedt (1982), A History of Malaya. Kuala Lumpur dan Singapore: Marican and Sons Sdn. Bhd., h. 40-43.
[5] Sejak kurun ke-13 sampai akhir kurun yang ke-14, Singapura dikuasai oleh pengaruh kerajaan Majapahit. Setelah kekuatan Majapahit mulai merosot, pengaruh kerajaan Thai (Siam) telah menyerangnya. Lihat Tan Ding Eing.(1977), loc.cit.
[6] Lesley Layton (1993), Budaya Serata Dunia Singapura. (judul asal Cultures of the World Singapore). Malaysia: Times Book International, h. 15. Baca juga ulasan lengkap tentang “From Temasek to Singapura: Locating a Global City-State in the Cycles of Melaka History” dalam John N. Miksic dan Cheryl-Ann Low Mei Gek (ed.,) (2004), Early Singapore: 1300s-1819. Singapore: Singapore History Museum, h. 124-126.
[7] Pada mulanya Tunku Abdul Rahman Putera al-Hajj berangan-angan menjadikan Singapura sebagai “The New York of Malaysia” tetapi bimbang sebelum itu, melihat kenyataan “The Cinese State” dalam “The Malay World”. Gagasan yang dicadangkan oleh YAB Perdana Menteri iaitu Pembentukan Malaysia pada 27 Mei 1961 awalnya telah disetujui dan disambut baik oleh tokoh Parti Tindakan Rakyat Singapura (PAP). Namun gagasan menyertai persekutuan (negara federasi) itu menimbulkan reaksi yang bercanggah dengan yang semula berlaku. Parti Sosialis serpihan PAP iaitu United People’s Party telah menantang hebat terhadap penyertaan Singapura ke dalam penubuhan Negara Malaysia. Dia berhasrat membawa Negeri Republik Parlementer itu merdeka melalui cara dan ideologi yang lain. Berpunca daripada perubahan arah politik inilah perpecahan itu kian tumbun dan berkembang. Kemenangan Lee Kuan Yew—yang semula menerima penggabungan wilayah ujung Semenanjung Melayu itu—pada kempen politik (1964) semakin memperburuk suasana persefahaman dengan Tunku Abdul Rahman. Lebih-lebih isu dan sentiman perkauman gencar disebutkan. Lihat Zainal Abidin Ahmad dan Mazlan Zulkifly (2006), Pengajian Malaysia. cet. 2. Malaysia: Pearson Prentice Hall dan Open University Malaysia, h. 32-36.
[8] Lee Kuan Yew disebut sebagai “Father of the Nation” bagi Singapura. Baca Michel D. Barr (2000), Lee Kuan Yew: the Beliefs Behind the Man. Richmond, Surrey: Curzon Press, h. 7. Nama lengkapnya Harry Lee Kuan Yew, dilahirkan di Singapura 16 September 1923 di sebuah banglo dua tingkat yang besar di 92 Kampong Java Road. Lihat selengkapnya Mohammad Guntor Sadali dan Jamilah Mohd Hassan (ed.) (2001), Kisah Singapura: Memoir Lee Kuan Yew. Singapura: Times Media Private Limited, h. 15-19.
[9] John L. Esposito (ed. Kepala) (2001), Ensiklopedi Oxford®: Dunia Islam Modern. Eva Y.N., et.al. (terj.), jil. 5. Bandung: Mizan, h. 175.
[10] Beliau dilahirkan di Pulau Bulan, Kepulauan Riau pada 8hb Disember 1810 dan mangkat pada 1hb Februari 1862 di Teluk Belanga, Singapura. Dimakamkan ditanah perkuburan Makam Temenggong, Masjid Teluk Belanga. Lihat selengkapnya Raja Temenggung Tun Daeng Ibrahim, http://ms.wikipedia.org/wiki/Raja_Temenggung_Tun_Daeng_Ibrahim/, 1 Mac 2009.
[11] Salbiah binti Zainal, Loc.cit.
[12] Raja Temenggung Tun Daeng Ibrahim, Loc.cit..
[13]Ibid.
[14] Hal ini boleh jadi berbentuk, belajar secara langsung (directly) iaitu dengan pergi terus ke daerah Timur Tengah, Makkah-Madinah ataupun Mesir dan boleh jadi berbentuk tidak langsung (indirectly) iaitu dengan pembacaan terhadap karya-karya ulama Timur Tengah ataupun mendapatkan pengajaran daripada alumni Timur Tengah yang kembali pulang ke tanah air.
[15] Lihat Mahmud Junus, op.cit., h. 69. Baca juga Peter G. Ridell (2001), Islam and the Malay-Indonesian World: Transmission and Responses. Singapore: Horizon Books, h. 208 dan 210.
[16] Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) dikenal juga sebagai the Islamic Religious Council of Singapore, ditubuhkan pada tahun 1968. MUIS sebagai lembaga pertubuhan yang bertanggung jawab dalam masalah-masalah umat Islam di Singapura. Selain dakwah Islam ia juga mengawasi persoalan sosial, pendidikan, ekonomi dan aktiviti-aktiviti budaya lainnya sesuai dengan prinsip-prinsip dalam al-Quran dan Sunnah. Lihat Laman Web Rasmi Majlis Ugama Islam Singapura, http://www.muis.gov.sg/cms/aboutus/default.aspx/, 3 Mac 2009.
[17] Pergas merupakan singkatan kepada Persatuan Ulamak dan Guru-Guru Agama Islam Singapura atau dalam bahasa Inggrisnya the Singapore Islamic Scholars and Religious Teachers Association yang ditubuhkan pada bulan Februari tahun 1957. Lihat Laman Web Rasmi Pergas http://www.pergas.org.sg/AboutUs.htm/, 2 Mac 2009.
[18] Lihat Laman Web Rasmi MAI, http://www.mai-edu.net/joomla/index.php/about-us-mainmenu-30/13-history--vision--mission--educational-path/17-history, 2 Mac 2009.
[19] Lihat Laman Web Rasmi Madrasah Alsagoff, http://www.madrasah.edu.sg/alsagoff.html, 5 Mac 2009.
[20] Salbiah binti Zainal, op.cit., h. 55.
[21] Salbiah binti Zainal, Ibid., h. 87-90.
[22] Ibid., h. 95.
[23] Ibid., h. 105.
[24] Lihat selengkapnya di Laman Web Rasmi Institut Pengajian Islam Pergas Singapura, http://www.ipipergas.com/ipip_page.htm/, 1 Mac 2009.
[25] Lihat http://www.ipipergas.com/programme_page.htm, 14 April 2009.
[26]Lihat http://archive.wn.com/2008/12/11/1400/bulletinmalaysia/ dan Berita Jumaat, 20 Februari 2009 dalam http://article.wn.com/view/2008/11/28/singapura_bakal_lahirkan_graduan_agama_sendiri/, 2 Mac 2009.
[27] Ibid. Yang akan menjadi titik tekan perbahasan penulis dalam artikel ini adalah Program Pengajian Islam.
[28] Program ini telah direka untuk memenuhi keperluan para penuntut dewasa yang tidak mempunyai atau melalui pembelajaran pengajian secara formal. Program ini akan memuatkan cara pembelajaran yang bersifat praktikal dan mengetengahkan pendekatan amalan yang digalakkan (recommended practices) dalam melaksanakan ibadat harian. Diantara sinopsis modul wajib pengajiannya iaitu: Pengenalan Kepada Islam; Asas Agama Islam 1; Asas Agama Islam 2 dan Bacaan al-Quran 2; serta dua kursus pilihan: Bacaan al-Quran 1; Salat Pengenalan dan Pelaksanaan. Selengkapnya lihat http://www.ipipergas.com/takrifislam_page.htm, 14 April 2009.
[29] Program ini sangat sesuai untuk mereka yang ini meningkatkan pengetahuan dalam Islam tetapi tidak mahu melalui beban peperiksaan. Adapun senarai modul yang ditawarkan meliputi bidang akidah, akhlak fikah ibadah, fikah dakwah, hadith akhlak, hadith ahkam, ‘ulum al-Hadith, ‘ulum al-Quran, sejarah, sistem-sistem Islam, faraid, tafsir 1-5, tasawur Islam, tajwid, tamadun Islam dan tarikh tasyri’. Lihat http://www.ipipergas.com/ilmu2islam_page.htm, 14 April 2009.
[30] Diantara subjek yang diajarkan iaitu: aqidah, akhlak, fikah dakwah, fikah ibadah, hadith, sirah Nabawiyah, Tajwid, Tasawwur Islam, Tamadun Islam, Tafsir dan ‘ulum al-Quran.
Pendedahan kursus Tafsir disini dimaksudkan untuk mengupas maksud, hukum-hakam, kisah-kisah & pengajaran daripada surah-surah pilihan. Pembelajaran akan menyentuh surah-surah Makkiyah dan Madaniyah yang masa setiap daripada surah-surah mempunyai pendekatan tertentu dalam membahasakan hukum-hakam.
Sementara matlamat subjek ‘ulum al-Quran mengenalkan pelajar kepada aspek pengkajian Al-Quran dari segi sejarah penurunan, pembukuan, pembahagian dan penyusunan surah dan ayat. Ia juga akan menyentuh kajian yang berkaitan dengan Al-Quran selain daripada Tafsir. Tajuk-tajuk perbahasan adalah seperti: pengertian wahyu, surah/ayat Makki-Madani, pertama dan akhir yang turun, Asbab An-Nuzul dan lain lain. Lihat http://www.ipipergas.com/spi_page.htm, 14 April 2009.
[31] Program Eksekutif Pengajian Islam ialah program yang dibentuk khas untuk golongan yang telah mempunyai dasar yang baik dalam pengajian Islam dan ingin mengetahui dengan lebih mendalam lagi tentang ilmu-ilmu Islam. Program ini menawarkan pengajian dan kupasan secara mendalam (in depth) pada topik-topik perbincangan yang diajukannya. Lihat http://www.ipipergas.com/programexec_page.htm, 14 April 2009.
[32] Lihat http://www.ipipergas.com/birkh_page.htm, 14 April 2009.
[33] Satu lagi institusi pengajian Islam di Singapura. Untuk mengenangkan khidmat cemerlang K.H. Ahmad Zuhri Mutammim (1905-1985) yang berjasa besar bagi perkembangan Islam di Singapura, maka diasaskanlah institusi ini. Bahkan, semasa hidupnya beliaulah pengasas kepada berdirinya Pergas (19 Mei 1956). Lihat http://zuhri.com.sg/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=26, 14 April 2009.
[34] Lihat http://infopedia.nl.sg/articles/sip/436/2005-02-02.html, 3 Mac 2009.
[35] Ibid.
[36] Ibid.
[37] Ahmad Sonhadji Mohamad (1997), Tafsir al-Quran 'Abr al-Athir atau Tafsir al-Quran di Rasio. Juz. 1. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn. Bhd., h. 11. Baca juga Mohd Yaqub @ Zulkifli Mohd Yusoff (2002), A Study of Tafsir 'Abr al-Athir and Sonhadji's Metodology in Tafsir al-Quran. Singapore: Ahmad Sonhadji Muhammad, h. 26-28.
[38] Mohd Yaqub, ibid., h. 51-53.
[39] Mohd Yaqub, ibid., h. 28 dan 63. Lihat juga Ahmad Sonhadji, op.cit., h. 12.
[40] Diantara gurunya yang lain itu ialah Syeikh Abu Bakar bin Taha bin Abd al-Kadir al-Sagoff (1302 H-1375 H), Syeikh Abdullah bin Syeikh bin Muhammad Balfaqih (1895-1962). Lihat Mohd Yaqub, op.cit., h. 63.
[41] Ahmad Sonhadji, op.cit., h. 13.
[42] Ibid., h. 47-50.
[43] Imam al-Tirmidhi, Sunan al-Tirmidhi, No. Hadith 1878, Kitab al-Birr wa al-Silah, Bab Ma Ja'a fi al-Shukr li man Ahsana Ilayk.
[44] Lihat http://web.mac.com/pustakanasional/Penulis_Kami/Osman_Bin_Jantan.html, 15 April 2009.
[45] Buku ini merupakan hasil karya terjemahan Ustaz Osman Jantan kepada karya Imam al-Ghazali (1058-1111). Lihat Imam Ghazali (2000), Pedoman Orang Mukmin (terj. Haji Osman Bin Jantan). Singapura: Pustaka Nasional.
[46] Karya ini juga merupakan hasil pengalihbahasaan karya Imam Ghazali oleh Ustaz Haji Osman Jantan. Dicetak untuk pertama kalinya tahun 1998. Lihat Imam Ghazali (2002), Pedoman Orang Takwa (terj. Haji Osman Bin Jantan). cet. 2. Singapura: Pustaka Nasional.
[47] Lihat Haji Osman Jantan (1982), Pedoman Haji: Umrah Ziarah. Singapura: Pustaka Nasional.
[48] Diantara sinopsis karya ini, ia merupakan terjemahan dan tafsir ayat demi ayat. Penulis menjelaskan sebab-sebab turunnya dan persesuaian surahnya dengan surah yang sebelumnya. Penulis juga lengkapkan sekali dengan pengetahuan tentang surah Makkah dan Madinah dan di akhir setiap surah disajikan pula tafsir keseluruhannya. Naskhah ini merupakan kumpulan kuliah-kuliah Subuh, Duha dan Maghrib yang diberi penulis di masjid-masjid di Singapura. Lihat Haji Osman Jantan (2005), Pedoman Tafsir (Juz Amma). Singapura: Pustaka Nasional.
[49] Lihat Haji Osman Jantan (2001), Pedoman Muamalat dan Munakahat. Singapura: Pustaka Nasional.
[50] Lihat Haji Osman Jantan (1986), Pedoman Ilmu Tauhid. Singapura: Pustaka Nasional.
[51] Lihat Haji Osman Jantan (1965), Islam Hari Ini dan Esok. Singapura: Pustaka Nasional.

3 komentar:

  1. Assalamualaikum akhwan Jannatul Husna.

    Nama saya Del Rasouli. Syukran kerana sudi mendapat tahu lebih lanjut sistem madrasah Singapura. Bagi pihak Madrasah al-Arabiah, informasinya tepat dari terjemahannya di laman web kami.

    Antum belajar di UM? Kenal dengan rakan ana, Ustaz Mohd bin Abu Bakar? Beliau pun mengajar di MAI.

    Ana lampirkan alamat e-mel: delras78@yahoo.com.sg. Antum boleh maklum tentang sistem madrasah baru, dipanggil "Joint Madrasah System". Syukran.

    BalasHapus
  2. wa alaikumsalam wbt.
    subhanallah ust. del rasouli abd rashid. (maaf, saya panggil ustaz atau ustazah ya?)
    terima kasih atas penjelasan ust. di laman web MAI. saya tidak sempat nak berkunjung langsung ke MAI kerana masa yang terhad. oleh itu penjelasannya amat ringkas sesuai matlumat yang ada di laman web berkenaan. kebetulan ini merupakan assignment saya dalam kursus pengajian tafsir di nusantara, dibawah seliaan prof. madya dr. mustaffa abdullah. saya menjangkakan akan banyak tersilap dalam penulisan ini. alhamdulillah tidak berlaku kesilapan yang bererti?
    saya memanglah tengah menamatkan pengajian master di um kuala lumpur. senang berkenalan dengan ust. del rasouli. saya anak minangkabau sumatera barat indonesia. maaf, saya tak pernah jumpa dengan ustaz mohd bin abu bakar, anak singapura yang pernah saya jumpa: mohd hafiz (jabatan al-quran dan al-hadith) dan ust. firdaus (jabatan ekonomi syariah).
    senang rasanya boleh berkenalan dengan anda, dan terima kasih telah menulis komen di blog saya.

    wassalamualaikum

    BalasHapus
  3. Assalamualaikum.

    Saya shikin daripada ukm... Saya juga sedang menyiapkan tesis master saya bertajuk 'Sejarah perkembangan Madrasah Alsagoff al-Arabiah'. Saya tertarik dengan artikel yang saudara ini. Boleh saudara berkongsi maklumat berkenaan madrasah tersebut jika ada.
    Jika ada, bolehla hantar ke alamat email saya;
    misha.ashikin@yahoo.com.

    Syukran.

    Wassalam.

    BalasHapus